for bass clarinet and live electronics
Written for the Festival MANCA and produced at CIRM with support from the French American Cultural Exchange (FACE), Nice, 2006.
The bass clarinet sounds as if constantly on the verge of hysterics: its low register never far from breaking, squeaking, and splitting into multiphonics. These choleric fits are explored through a rotating sequence of multiphonic harmonies. Computer analyses of these sounds are resynthesized in response to the live clarinetist, shadowing him with evolving resonances, sonic X-rays. Despite repeated attempts at decorum, another outburst is always just beneath the surface. A clarinetist myself, it is a self-portrait.
La clarinette basse sonne toujours comme sur le point d’hystérie : son registre grave n’est jamais loin de casser, grincer et éclater dans les multiphonies. Ces accès de colère sont exprimés avec un cycle tournant des harmonies multiphoniques. Ces sons sont analysés et synthétisés par l’ordinateur en suivant le clarinettiste comme une ombre des résonances, développant un rayon x sonique. En dépit des tentatives de décorum, un autre éclat est toujours juste au-dessus de la surface. Etant clarinettiste moi-même Temper est un autoportrait.